صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 11439
تعداد نوشته ها : 11
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان


 اقدامات تجهیز کارگاه | بلاگ مپسا

 خاکبرداری:

1- برداشتن خاک دستی که  گاهی همراه با نخاله های ساختمانی است الزامی است.

2- برداشتن خاک های فرسوده و یا نباتی سطحی که ریشه گیاهان در آن وجود داشته باشد الزامی است.

3-در زمینهایی که فاقد هرگونه رویش گیاهی است حداقل عمق خاکبرداری 15 سانتی متر میباشد.

4-رسیدن به خاک طبیعی دست نخورده (بکر) میبایست حتما توسط مهندس ناظر تایید شود.

فونداسیون:

اجرای فونداسیون | مقالات | گروه مهندس پلاس

1-پس از انجام خاکبرداری باید بستر خاک را برای اجرای پی آماده کنیم. برای این کار از بتن با سیمان کم ( 100 تا 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن) که به بتن مِگر موسوم است استفاده می شود. به این ترتیب که روی خاک حداقل 10 سانتی متر بتن با سیمان کم می ریزیند و سپس روی آن را با ماله صاف می کنند تا برای بتن ریزی پی­ها آماده شود.

2-بتن مگر جهت پاکسازی کف و اجرای دقیقتر فاصله گذاری آرماتوربندی از کف انجام میگردد بنابراین به تمییز و یکنواخت بودن سطح آن دقت کنید تا آرماتوربندی بهتری داشته باشید.

3-معمولا بتن مگر توسط دستگاههای مخلوط کن ( بتونیر ) کوچک ساخته میشود دقت نمایید که حداقل دو (2) دقیقه پس از اضافه کردن آب، بتن درون دستگاه به خوبی مخلوط شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.

4-بعد از ریختن بتن مگر با توجه به دمای هوا حدود 10 ساعت سطح آن را مرطوب نگه دارید(با پاشیدن آب) و بعد از گذشت یک (1) روز می توانید عملیات بعدی را شروع کنید و روی بتن مگر راه بروید.

قالب بندی:

1-یکنواخت بودن قالب پی و ایجاد سطح صاف و بدون خلل و فرج برای پی ها مفید ولازم است قالب بندی نکردن پی و استفاده از دیواره خاکی به جای قالب فقط در صورتی مجاز است که اولا خاک غیر ریزشی باشد (به مرور دانه های خاک داخل پی نریزند) و ثانیا خاکبرداری بسیار تمیز و دقیق صورت گرفته باشد و دیواره خاک صاف باشد.

2-درصورت استفاده ازآجروبلوک حتما باید روی قالب آجری وبلوک یک لایه پلاستیک ضخیم و مناسب برای جلوگیری از جذب آب بتن توسط آجر وسایر مصالح کشیده شود.

آرماتوربندی:

آرماتور بندی چیست؟ - بتن ریزی ماله پروانه ای

1-به هیچ عنوان از آرماتورهای زنگ زده و یا آغشته به روغن نباید استفاده شود در صورت آلودگی آرماتورها به روغن یا زنگ زدگی آنها، باید قبل از اجرای آرماتوربندی به پاکسازی آنها اقدام و بعد از تایید نظارت به بتن ریزی اقدام گردد.

2-آرماتورها دو دسته طولی (آرماتورهای اصلی) و عرضی (خاموت) هستند. خاموتها وظیفه نگهداری آرماتورهای طولی و جلوگیری از کمانش آنها در هنگام فشارهای زیاد و چند کاربرد بسیار مهم دیگر دارند. لذا اهمیت رعایت ضوابط خاموت گذاری کمتر از آرماتورهای اصلی نیست

3- آرماتورهای شناژ قائم باید در فونداسیون با خم 90 درجه وباحداقل طول 15 سانتیمتر خم شوند.

4- فاصله خاموتهادر 1 متر اول از بر فونداسیون  1 زیر تراز سقف  به حداقل 12 سانتیمتر تقلیل یابد در فاصله یک متری تلاقی شناژ ها تحتانی وفوقانی با شناژ عمودی نیز فاصله خاموتها 12سانتیمتر اجراگردد.

5-فاصله خاموتها از یکدیگر در سایر نقاط  باید حداکثر 20 سانتی متر باشند و نظارت در صورت عدم رعایت از سوی پیمانکار از اجرای بتن ریزی جلوگیری نماید.

6-خاموتها باید بوسیله سیم آرماتوربندی به تمام میلگردهای طولی مهار شوند این امر الزامی است و میبایست توسط پیمانکار رعایت گردد و در صورت عدم توجه از ادامه کار پیمانکار تا رفع نواقص فوق جلوگیری نماید.

7-تمام میلگردها باید به صورت سرد و تا حد امکان با دستگاههای مکانیکی خم شوند از خم کردن آرماتورها به کمک حرارت ( هوابرش ) جدا خودداری شود.

6-آرماتوربندی که توسط مهندس ناظر تایید شده است نباید قبل از بتن ریزی تغییر داد (خصوصا از خارج کردن میلگردها جدا خودداری نمایید.)

7-فاصله بین میلگردها تا سطح قالب بندی حداقل باید 5/2 سانتی متر باشد تا پوشش بتنی روی میلگردها دارای ضخامت مناسبی باشد و علاوه بر ایجاد پیوستگی بین بتن و میلگرد، محافظت میلگردها در برابر خوردگی و زنگ زدگی انجام شود.

 بتن ریزی:

 اجرای بتن ریزی سقف از صفر تا صد | معماری و دکوراسیون داخلی پویانو

بتن آماده توسط ماشینهای حمل بتن (میکسر) برای شما آورده میشود، توجه به نکات زیر برای اجرای یک بتن ریزی صحیح الزامی است:

1- از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. ( معمولا کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می­افزایند که این امر از مقاومت بتن به شدت میکاهد لذا توجه به این امر بسیار دارای اهمیت میباشد.)

2- معمولا ً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه بندی نا مناسبی میباشد. باید دقت شود این بتن که دارای کیفیت نا مناسب جهت بتن ریزی میباشد، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد.

3- قبل از بتن ریزی حتماً باید درون قالبهای فونداسیون که آرماتور گذاری شده است از خاکهای ریزشی و نخاله های ساختمانی کاملاً پاکسازی گردد .

4- در زمان بتن ریزی استفاده از دستگاه ویبره الزامی است، پیمانکاران موظف هستند قبل از آغاز بتن ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل نمایند .

5 . برای آنکه آجرهای قالبندی فونداسیون آب شیرآبه بتن را جذب نکند استفاده از پوشش پلاستیکی (کاور) الزامی است.

 6-قبل از اینکه بتن ریزی آغاز شود برای اینکه آب بتن سریعا توسط بستر خارج نشود لازم است بستر بتن­ریزی مرطوب شود، البته باید مراقب بود تا آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.

نگهداری ازبتن:

بعد از آنکه بتن ریخته شد و گیرش اولیه پیدا کرد (بعد از حدود5/1 ساعت) عملیات خاصی برای نگهداری بتن باید آغاز شود. این عملیات که به عمل¬آوری یا نگهداری بتن موسوم است باعث می شود تا به مشخصات مورد نظر

برای بتن که در طراحی در نظر گرفته شده است دست پیدا کنیم و مقاومت و دوام بتن را بالا ببریم.

1-تمامی مقاطعی که بتن ریزی میگردد تا 3 روز باید آب پاشی شده و تا هفت روز مرطوب نگه داشته شود. این عمل در بالا بردن کیفیت بتن بسیار حائز اهمیت است.

2-از مصرف بتن باقیمانده ایی که بدون نظارت مهندس ناظر با افزودن آب برای استفاده مجدد آماده میشود جدا خودداری نمایید .

3-به عنوان یک روش بسیار مناسب و مطمئن حهت مرطوب بودن (عمل آوردن ) می توان از پوشش پلاستیکی که اطراف قالب می گذاریم استفاده کنیم، به این ترتیب که اطراف پلاستیک را مقداری بیشتر در نظر بگیریم و بعد از بتن¬ریزی لبه های پلاستیک را روی بتن برگردانیم.

دیوارکشی:

ایران اکازیون | فروش زمین در نوشهر - خرید 300 متر زمین دیوارکشی شده

توجه به نحوه اجرای صحیح یک دیوار کمک بسیار مهمی در بالا بردن ضریب اطمینان یک منزل مسکونی در برابر زلزله دارد.

1-کلیه دیوارهای پیرامون (باربر وغیر باربر )باید 35 سانتیمتر باشد.

2-درساخت دیوار باربر ازیک نوع آجر استفاده شود.

3- آب پاشی بر روی آجرها یا در اصطلاح غرقاب نمودن آنها قبل از دیوارچینی موجب استحکام بیشتر دیوار میگردد . آجرهایی که سیراب شده باشند آب ملات ماسه سیمان را جذب نکرده و موجب افت کیفیت آن نمیشود.

4-امتداد رگها کاملاافقی باشد.

5-بندهای قائم دردوتا رگ متوالی ،دریک امتداد نباشد

6-ضخامت بندهای افقی نباید از1 سانتیمتر وبندهای قائم از2/1سانتیمتر کمتر باشد(بندهای قائم باید از ملات پرشوند).

7-دردیوارهای باربر حداقل سه تا میلگرد آجدار به قطر 10میلیمتر که هرکدام به ترتیب درفواصل و و ارتفاع دیوار به صورت سرتاسری درطول دیوار دربندهای افقی تامحل کلافهای قائم امتداد داده شده ودر داخل آنها مهار گردد.

8-دیوار حتما باید به کمک سنجاقکهایی به ستون متصل گردد.

9-دیوار چینی  باید کاملاشاقول باشد

10-دیوارها در محل اجرای کلافهای قائم بتن مسلح باید به صورت هشت گیرویا باتعبیه شاخکهای بامیلگرد افقی درهر 50 سانتیمتری ارتفاع اجرا گردد تا اتصال بین دیوار وکلاف را را به خوبی تاْمین کند.

11-دیوارها باید حداقل به مدت سه روز مرطوب نگه داشته شود.

12-برای حفظ انسجام ساختمان باید دیوارهای باربر باکلاف روی آنها به نحویه مناسبی درگیر شود.

نصب تیرچه بلوک:
1- تکیه گاه هرطرف تیرچه روی دیوار 20 سانتیمترباشد.

2- دوسر تمام تیرچه ها روی تکیه گاه 15 سانتیمترلخت گردد .
3- در کنار کلافها بهتراست از بلوک سیمانی استفاده شود(بلوک یکسر پرشده) .

4- فاصله شمعها در هر جهت حداکثر 100 سانتیمتر باشد.
5- فاصله میلگرد حرارتی در سقف در دوجهت عمود برهم  25 سانتیمتر وبه گونه ای باشد که حداقل دروسط بتن روی بلوک قراربگیرد.

 6-میلگردمنفی دو سر تمام تیرچه ها بطول یک پنجم دهانه الزامی است .
7- میلگرد ممان منفی بالکنها بطول 5/2 برابر طول تیرچه الزامی است .

8 – فاصله قالب زیر بازشوها حد اقل 5/2 سانت (کاور پوشش آرماتور)باشد.
9-برای دهانه 4 متر به بالا کلاف بتنی ( شناژ مخفی ) بعرض حداقل10 سانت با حد اقل دو میلگرد 12 الزامی است .
10- تمیز کردن روی تیرچه بلوک قبل از بتن ریزی الزامی است.
11-خیز معکوس 300 : 1 دهانه برای تیربتنی وتیرچه الزامی است.
12-نصب لوله برق ’ بخاری ’ ناودانی ، هواکش چاه ’ و لوله فاضلاب الزامی است ( ازمالک خواسته شود).
13-اجرای بتن ریزی حتما با دستگاه بتنیر ( خلاطه) و ویبراتور صورت گیرد (ویبراتورفقط در قسمت شناژهااستفاده شود).

14- ازگذاشتن خورده بلوک وسنگ زیرتیرچه خودداری شود وفقط با لقمه بتنی صورت پذیرد.

 15- برداشتن شمعها وقالبهای زیر سقف حداقل پس از 10 روزبرچیده شود.
16- ادامه دادن ریشه انتظارشناژ عمودی از روی سقف حد اقل 60 سانتیمتر ( درصورت دو طبقه بودن ساختمان ).
17- استفاده از تیرچه مظاعف (دوبل) برای دهانه های بیشتر از 5/5 متر الزامی است (با تیرچه به ارتفاع 20 سانت).
18-تقویت میلگرد تیرچه ها برای دهانه 3متر به بالا الزامی است .

19- حداقل ضخامت بتن روی بلوک سقف کمتر از 5 سانت نباشد.
20- خم کردن میلگرد شناژ عمودی در سقف در آخرین طبقه ساختمان الزامی است .

21-حداقل فاصله بلوک تا شناژسقف (کاور لازم بین شناژوکلاف سقف) 5 سانت .
22-اجرای تیرچه مضاعف کنار بالکن ها الزامی است.

23-عبور لوله برق ازداخل کلا فها ممنوع می باشد.

24-توجه به اینکه سقف دارای سطح وسیعی می­باشد لذا نگهداری بتن آن از اهمیت و دقت بالایی برخوردار است. 25-بتن سقف به سرعت ترک خواهد خورد. بنابراین باید در نگهداری بتن نهایت دقت شود.

36- بتن سقف باید تا 3 روز مداوم آب پاشی شود و حداقل تا 7 روز مرطوب نگه داشته شود. استفاده از گونی در این زمینه توصیه می­شود.

 

دسته ها :
شنبه بیست و هفتم 2 1399

Image result for ‫چمن مصنوعی چیست‬‎

چمن مصنوعی نوعی کفپوش است که به نسبت چمن طبیعی استقامت و دوام بیشتری دارد. به علت تشابه رنگی با چمن طبیعی، آن را چمن مصنوعی نامگذاری کرده‌اند. این چمن متراکم تر، مقاوم تر از چمن طبیعی است و مشکل رشد تخم چمن در زمین‌های غیر حاصلخیز را نیز حل نموده است. در کشورهای اروپایی که سرما باعث عدم رشد چمن می شود و در کشورهای نزدیک استوا که گرمای بیش از حد باعث از بین رفتن چمن معمولی می‌شود. استفاده از چمن مصنوعی گزینه بسیار مناسبی است. این نوع کفپوش‌ها عمدتاً در استادیوم‌های ورزشی به کار می‌روند.

ساخت چمن مصنوعی

در ساخت آن دانه های رنگی پلی پروپیلین یا پلی ایتیلین موسوم به پلیمرن آنقدر گرم میشوند تا خمیری از آنها بدست آید. سپس یک استابیلایزر ماورای بنفش و حرارتی (ضد مچاله شونده) به آن اضافه می شود.سپس جرم مایع با بشقابی مجدر تک فیلامانی از قالب بیرون کشیده میشود ویا بطرف یک لایه خیلی نازک که به چند تکه نواری در آمده و سوراخ دار است برده میشود طوری که ساختار شانه اصلی از الیاف فیبردار تشکیل میگردد.در ادامه روی پارچه بافته پلی پرو پیلین تثبیت شده ماورای بنفش بسته هایی از الیاف مصنوعی حلقهای در یک خط یا زیگزاگی گذاشته میشود و سپس بالاتکس به عقب برده میشود. حلقه های برش داده شده و پارچه تافته شده سوراخ دار می شود.در ادامه چمن مصنوعی تراکم سوزن ها یا شابلون به اضافه ٣/٨ تعداد طره ها در هر متر ٢٠٠ مسیر تعداد گره ها (که در این مورد ٢١.٠٠٠ گره است) و وزن را که معمولا بین ٢ و ۴ کیلو گرم است تعیین می کند.حین خشک شدن در ٩٠ درجه سانتی گراد پوشش لاتکس سخت شده و سپس الیاف مصنوعی میتواند مجعد یا حاشیه دار شود.در ساخت چمن مصنوعی ارتفاع و رنگ ها مختلف اند (چند میلی متر تا ٧-۶ سانتی متر) و به رنگ های (سبز و قرمز و قهوهای می باشد.برای زمین های تنیس می توان حتی سفید و زرد وآبی باشد.

نصب چمن مصنوعی

برش کاری: حتی الامکان سعی می کنیم که از پشت و بین حلقه های فیبر صفحه چمن را برش داده طوری کارد برش به زیر بافت طره ای یا منگوله ای پشتی رسیده تا حداقل با الیاف تماس بگیرند. اگر میدان ورزشی شامل رول ناجور با درزها باشد آن وقت یک لایه 3 سانتیمتری صیقلی داده شده یا براق بوجود خواهد آمد. وقتی که صفحه چمن رول میشود و بیرون می زند سمت لیف باید در نظر گرفته شود می توان اغلب این را در پشت صفحه جهان چمن مصنوعی با یک فلش کوچک مشخص کرد.

کاربرد چمن های مصنوعی

در اطراف استخر ها

دربین سنگ‌های حیاط

در حیاط مهد کودک‌ها و زمین بازی بچه‌ها

در تراس خانه

در حیاط خانه

در زمین‌های فوتبال

در زمین‌های تنیس

در زمین‌های فوتسال

در فضاهای شهری

در پارک‌ها

جهت برج‌های مسکونی و تجاری

فوتبال، تنیس، هاکی، گلف، مینی گلف و باشگاه‌های پینت بال، چمن مصنوعی جهت فضای کارخانجات

در میادین دو میدانی و زمین‌های چند منظوره

در بالکن ها و پشت بام‌ها

کاربرد چمن مصنوعی باغ تالار

چمن مصنوعی در باغ تالار ها از کاربری‌های اجرایی این محصول می‌باشد، که این روزها رشد چشم‌گیری ‏داشته. هزینه‌های پایین ایجاد و نگهداری و عدم نیاز به مراقبت‌های دائمی از عواملی است که مورد توجه مدیران باغ‌ها و باغ ‏تالارها قرار گرفته است.‏

کاربرد چمن مصنوعی بین سنگ

برخی از سوالات به اجرای چمن مصنوعی در حیاط و یا شیارهای سنگ مربوط می‌شود. خیلی‌ها فکر می‌کنند که چمن‌های مصنوعی بین شیارهای سنگفرش، باید کوتاه باشد و یا عمق شیارها باید زیاد باشد تا چمن‌ها آسیب نبینند.

اما بهترین پیشنهادی که می‌توانم برای اجرای چمن مصنوعی در چنین موقعیت‌ها و کاربردی، ارائه بدهم، چمن‌های بین ۲۵ تا ۳۰ میلی‌متر هستند، چون به دلیل حجم بالای الیاف، سرسبزی بیشتری را به وجود می‌آورند. چنین چمنی را می‌شود با قیمت‌های مناسب تهیه کرد.

یادتان باشد که عمق شیارهای بین‌سنگ نباید خیلی زیاد باشد، به نظر من بین پنج میلی‌متر تا یک سانتی‌متر کافیست. برای کاربری بین سنگ باید محصولی انتخاب شود تا در شیارهای سنگ، خودنمایی کند و فضا را سبز و با انرژی جلوه دهد.

کاربرد چمن مصنوعی در روف گاردن

روف گاردن یک ایده فوق العاده است که با چمن مصنوعی جان تازه‌ای می‌گیرد، اگر قصد اجرای روف گاردن را دارید، چمن مصنوعی مدل صدف و چمن مصنوعی مدل مانا ۲۵ از ایده‌آل ترین گزینه‌ها هستند.

کاربرد چمن مصنوعی در بالکن

بالکن کوچک‌ترین کاربرد چمن مصنوعی و در عین حال حساس‌ترین است. بالکن فضاییست که اعضای خانواده بیشتر از هر کاربری دیگر چمن مصنوعی از آن استفاده می‌کنند. پس بهتر است محصولی انتخابی شما دارای قابلیت نظافت آسان باشد و در عین حال الیاف آن لطافت داشته باشد.

چرا از چمن مصنوعی استفاده می کنیم؟

در ادامه‌ی موضوع چمن مصنوعی چیست به چرایی استفاده از چمن مصنوعی می‌پردازیم:

نصب چمن مصنوعی کار بسیار آسانی است.

سبز باقی می‌ماند.

تغییرات نامساعد آب و هوا آن را از بین نمی‌برد.

به مراقبت و رسیدگی فوق العاده کمتری نسبت به چمن واقعی نیاز دارد.

همچنین موجب کاهش هزینه‌های شما در طولانی مدت می‌شود؛ زیرا:

۱) شما مجبور به خرید و یا نگهداری ماشین چمن زنی نخواهید بود.

۲) نیاز به نظافت و کاشت مجدد نخواهید داشت.

۳) به راحتی قابل نصب است تا جایی که خودتان می‌توانید آن را نصب کنید.

ولی اگر بخواهید یک چمن کاملاً مسطح و باکیفیت عالی داشته باشید می‌توانید از افراد متخصص در امر نصب چمن مصنوعی استفاده کنید.

۴) کرم‌ها و حشرات که زیر چمن طبیعی رشد می‌کنند نه زیر چمن مصنوعی.

۵) همان‌طور که می‌دانید با گرم شدن هوا، محدودیت‌های استفاده از آب هم به وجود خواهند آمد.

محدودیت‌های آبیاری می‌تواند یک چمن طبیعی را از بین ببرد، اما چمن مصنوعی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

۶) یکی دیگر از مزایای چمن مصنوعی کاهش قابل توجه مصرف آب است.

 

دسته ها :
سه شنبه دوازدهم 9 1398

Image result for ‫تفاوت چوب پلاست و ترمووود‬‎

خیلی راحت از اسم چوب پلاست میتوان دریافت که این متریال صنعتی در واقع ترکیبی از الیاف چوب و پلاستیکهای بازیافتی است که شباهت بسیار زیادی به چوب طبیعی دارد، چوب پلاستیکی!

ترمووود در واقع چوبهای طبیعی فرآوری شده با مکانیزمهای حرارتی پیشرفته است که ماندگاری و استحکام بیشتری نسبت به سایر چوبها دارند.

احتمالا باید کنجکاو شده باشید که چرا اغلب نام ترمووود و چوب پلاست را با هم میشنویم؟ بدون شک این مسئله به ویژگیهای مشابه و مزیتهای این دو متریال مربوط میشود.

 چوب پلاست و ترمووود، چه مزیت هایی دارند؟

در ادامه برخی از ویژگی های چوب پلاست و ویژگی های ترمووود را به شما معرفی مینماید:

·         کم وزنی و سبکی از مشخصات ترمووود و چوب پلاست میباشد

·         هر دو متریال نسبت به رطوبت مقاومند

·         هر دو متریال در مقابل تغییرات شرایط آب و هوایی مقاوم میباشند

·         هر دو متریال در مقابل حشرات و انواع قارچها مقاوم هستند

·         عایق بودن در برابر صدا نیز از خواص چوب پلاست و  ترموود است

·         هر دو متریال در مقابل حرارت مقاوم بوده و کند سوز هستد به نوعی میتوان گفت که چوب پلاست و ترمووود ضد حریق میباشند

 اجرای چوب پلاست یا ترمووود، کدوم بهتره؟

وقتی صحبت از انتخاب و مقایسه چوب پلاست و ترمووود به میان می آید، بدون شک باید از ویژگیهای منحصر به فرد هر متریال و بررسی معایب آنها سخن گفت.

ما فکر میکنیم که اصلیترین ویژگی چوب پلاست را میتوان دوستی با محیط زیست دانست. چرا؟ چون پلاستیکهای بازیافتی به جای رها شدن در طبیعت و یا سوختن و آلوده نمودن محیط زیست، تبدیل به یک متریال بسیار پرکاربرد و محبوب میشوند که تا سالهای سال قابل استفاده و بازیافت هستند و این مسئله برای طرفداران محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

 درباره ترمووود چطور؟ اصلیترین ویژگی ترمووود همان با دوام و طبیعی بودن آن است. هنوز هم خیلیها علیرغم دوستی با محیط زیست باز هم نمیخواهند که مصنوعات صنعتی را جایگزین متریالهای طبیعی و سنتی کنند. آنها ترجیح میدهند تا حس و حال چوب را علاوه بر ظاهرش تمام و کمال داشته باشند. و چه متریالی بهتر از ترمووود میتواند نیاز این افراد را تامین کند؟

به نظر ما مهمترین تفاوت ترمووود و چوب پلاست در این دو ویژگی خلاصه میشود.

در ادامه به برخی تفاوتها و معایب چوب پلاستیک و ترمووود نیز اشاره میکند:

معایب چوب پلاست:

متریال چوب پلاست نسبت به چوب در مقابل دما حساستر است

برخی از انواع وود پلاست (پلیپروپلین) برای استفاده در زمان بارش و مناطق مرطوب مناسب نیستند و ممکن است تغییر حالت بدهند

معایب ترمووود:

قیمت ترمووود نسبت به قیمت چوب پلاست گرانتر است (ولی ارزشش را دارد!)

قطع درختان و تخریب جنگلها برای تولید محصولات ترمووود

اجرای ترمووود برای ساخت سازه های گرد و منحنی مناسب نیست

 چه کسانی به سراغ استفاده از متریالهای چوب پلاست و ترمووود میروند؟

یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد هر دو متریال چوب پلاست و ترمووود در واقع همه پسند بودن آنهاست. به این معنی که هم لوکس پسندها، هم مدرن پسندها و هم طرفداران دکوراسیون سنتی و چوبی هر یک به نوعی از این دو متریال جذاب و دوستداشتنی استفاده میکنند.

انواع مدل چوب پلاست جدید و ترموود با طرحها و رنگهای متنوع باعث شده است که کاربرد این دو متریال در معماری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

کاربردهای چوب پلاست و ترمووود ، از طراحی نما تا دکوراسیون داخلی چوب پلاست و ترمووود در طراحی نما و طراحی داخلی ساختمان ها، محوطه سازی و به طور کلی معماری کاربردهای گستردهای دارند. به عنوان مثال یکی از کاربردهای بسیار چشم نواز چوب پلاست متریال دور استخر در ویلاهای لوکس و لاکچری است (چوب پلاست استخر)

دسته ها :
دوشنبه سیزدهم 8 1398

Image result for ‫انواع درب‬‎

درب وسیله ای برای جداسازی یک مکان از مکان دیگر است. درب ها با توجه به منطقه زندگی و فرهنگ جامعه در مدل های مختلف ساخته میشوند و دارای جنس های گوناگون هستند. اجزاء درب با توجه به نیاز انسان و به مرور زمان ساخته شده  و شکل های خاص به خود گرفته اند. برخی اوقات علائمی که بر روی درب های قدیمی دیده میشوند حاکی از نشانه های تاریخی یک دوره از زمان میباشند. در ساخت درب از متریال های گوناگونی استفاده میشود که رایج ترین آنها چوب و فلز است. درب های چوبی و فلزی یا درب های ساخته شده از ترکیب این دو متریال از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و همواره مورد توجه صاحب خانه ها بوده اند. فلز و چوب دو متریال اصلی برای ساخت درب محسوب میشوند، اما گسترش مواد اولیه، ارتباط فرهنگ های مختلف با یکدیگر و ایده های متنوع ساخت درب منجر به ایجاد درب های زیبا و مقاوم با تنوعی از طرح، رنگ و متفاوت از گذشته شده اند.

 درب ها را بر اساس کاربرد میتوان به دو نوع تقسیم نمود: درب داخلی و درب حیاط. آنچه که در ساخت درب های ورودی ساختمان یا همان درب حیاط حائز اهمیت است، بخث مسائل امنیتی میباشد. یک واحد مسکونی یا اداری با درب ورودی تعریف میشود که با توجه به آن میتوان به سبک زندگی، تفکر، فرهنگ و … ساکنین پی برد. علاوه بر آن، به دلیل اینکه درب حیاط در برابر شرایط مختلف آب و هوایی قرار میگیرد، باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد تا سالیان سال بدون آسیب باقی بماند. در مقابل درب های داخلی نقش تفکیک کننده فضا را به عهده دارند و بحث امنیت و مقاومت چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. آنچه که امروزه در ساخت درب های داخلی مد نظر است زیبایی، جذابیت و مقاومت در برابر آلودگی است. اصولاً درب هایی که تمیز نمودن آنها آسان است و به مرور زمان تغییر رنگ نمیدهند از محبوبیت ویژه ای برخوردار هستند.

آشنایی با انواع درب و ویژگی آن میتواند شما را در انتخاب درب مناسب راهنمایی کند. در زیر به معرفی انواع درب ساختمانی پرداخته شده است.

درب شیشه ای

شیشه جزء متریال هایی ست که برای ساخت درب و پنجره به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. درب شیشه ای با توجه به سلیقه صاحب خانه ممکن است برای مکان های خاص استفاده شود. به طور معمول این نوع درب در پشت خانه قرار میگیرد تا بتوان حیاط یا باغ را بدون هیچ مانعی مشاهده کرد. درب های شیشه ای بسیار زیبا هستند اما در استفاده از آنها باید مراقب حریم خصوصی خانه خود باشید و از آنها در برابر شکستگی و ترک خوردگی محافظت نمایید. استفاده از پانل های شیشه ای در فریم های چوبی بسیار رایج و گزینه ای مناسب برای درب های جلویی منزل به شمار میرود. این درب ها نسبت به سایر درب های شیشه ای سنگین تر هستند و هزینه ساخت آنها نیز بالاتر میباشد و علاوه بر آن نیازمند مراقبت و نگهداری میباشند.

درب استیل

استیل و سایر متریال های فلزی به دلیل کارایی بالا سالهاست در ساخت درب ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. این متریال گزینه ای مناسب برای درب های داخلی و خارجی ساختمان محسوب میشود.درب استیل میتواند توپر یا توخالی باشد. استیل جایگزین خوبی برای چوب شده است و به طور گسترده در ساخت فریم های درب و پنجره مورد استفاده قرار میگیرد. این فریم ها در مقایسه با فریم های چوبی مقرون به صرفه تر هستند.

درب PVC

PVC اصطلاحی رایج برای محصول ساخته شده از پلی وینیل کلراید است. پی وی سی یک ماده پلاستیکی ست که برای ساخت انواع محصولات مثل تانک آب, لوله و اتصالات خانه به کار میرود. استفاده از پی وی سی برای ساخت درب بسیار رایج شده و این درب ها در طیف وسیعی از طرح و رنگ به بازار عرضه میشوند. از مزیت درب PVC میتوان به وزن سبک, استحکام بالا, ضد خوردگی, مقاومت بالا در برابر حرارت, قارچ و حشرات اشاره نمود. ساخت و نصب این نوع درب آسان است. درب پی وی سی وزن بسیار سبکی دارد اما مانند درب های فلزی و چوبی مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی و آب و هوایی ندارد, به همین دلیل برای درب ورودی مناسب نیست. درب های PVC در بازار موجود میباشند و قیمت آنها نسبت به درب های چوبی مقرون بصرفه تر است. امروزه از محصولات پی وی سی در ساخت پنجره نیز استفاده میشود.

درب فایبر گلاس

فایبرگلاس نوعی پوشش است که از مواد نفتی و پشم شیشه ساخته میشود. این ماده بادوام, سبک و غیر قابل اشتعال است و استحکام کششی بالایی دارد. الیاف شیشه ای با رزین احاطه میشوند و برای ساخت محصولاتی مانند درب, پنجره, وان حمام و… مورد استفاده قرار میگیرد. فایبر گلاس یک ماده سخت شده است که هزینه نگهداری آن در مقایسه با چوب و استیل کمتر است. درب های فایبرگلاس از استحکام بالایی برخوردار هستند و دارای پیچ و تاب نمیباشند. آنها نوعی فوم پر شده هستند که ویژگی یک عایق خوب را دارا میباشند. فایبرگلاس خاصیت رنگ پذیری دارد و میتوان آن را در رنگ های مختلف تولید کرد. درب و پنجره های فایبرگلاس را میتوان با پانل های چوبی ترکیب نمود و زیبایی آن را دو چندان کرد. درب های فایبرگلاس هم برای درب های داخلی و هم بیرونی کاربرد دارند و در مدل ها و طرح های متنوع ساخته میشوند.

درب FRP

FRP اصطلاحی رایج برای تقویت پلاستیک با فیبر شیشه ای ست. استحکام این محصول بسیار بالاست و به همین دلیل برای ساخت درب از آن استفاده میشود. FRP نوعی درب پلاستیکی تقویت شده با فیبر است که از استحکام کششی بالایی در مقایسه با درب PVC برخوردار است. این نوع درب در رنگ و روکش های متفاوت از جمله روکش چوب طبیعی به بازار عرضه میشود. در ساخت درب های FRP از چوب برای دستگیره, قفل و سایر تجهیزات جانبی استفاده میشود. از ویژگی این نوع درب به خاصیت ضد اشتعال بودن آن میتوان اشاره نمود. درب های FRP در خانه های مدرن به وفور استفاده میشوند و همواره مورد تقاضا هستند.

درب آلومینیومی

آلومینیوم به دلیل داشتن وزن سبک به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد. محصولات متنوعی از آلومینیوم ساخته شده و به بازار عرضه میشوند از قبیل: درب, پنجره, پارتیشن و… . فریم درب و پنجره هایی که از جنس آلومینیوم ساخته میشود مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف دارد. درب آلومینیومی وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافه بر ساختمان وارد نمیکند. این درب ها در مقابل تجمع حشرات و باکتری مقاوم اند و طول عمر بالایی دارند. علاوه بر آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و هم به عنوان درب داخلی و هم درب بیرونی قابل استفاده میباشند.

درب چوبی

چوب پایه و اساس ساخت درب های چوبی ست. مزیت اصلی چوب در دسترس بودن آن در هر منطقه ای است. این ماده به سهولت در اختیار نجاران قرار میگیرد و درب هایی با طرح های متنوع توسط آنها ساخته میشود. درب های چوبی در انواع مختلف در بازار وجود دارند و انتخاب آنها بر اساس دوام, طول عمر و بودجه صاحب خانه صورت میگیرد. علاوه بر اینکه درب های چوبی در تمام قسمت های داخلی خانه کاربرد دارند, از آنها نیز میتوان به عنوان درب ورودی ساختمان استفاده کرد.

دسته ها :
يکشنبه بیست و هشتم 7 1398

تاریخچه میدان نقش جهان

Image result for ‫میدان نقش جهان‬‎

این میدان در زمان حکومت شاه عباس اول و به فرمان وی در محل باغی به نام نقش جهان که گفته می شود مربوط به دوره حکومت سلاجقه در اصفهان بوده، بنا می گردد. در چهار طرف میدان، چهار عنصر معماری نفیس و ارزشمند شامل مسجد تاریخی امام در جنوب میدان، مسجد شیخ لطف الله در شرق، کاخ عالی قاپو در غرب و سر در قیصریه در شمال به دستور شاه پی ریزی و ساخته شده که هر یک در نوع خود شاهکاری بی بدیل می باشند.

این میدان در طول حیات خود کاربری های متنوعی را بر عهده داشته است که از جمله می توان به عملکرد سیاسی به لحاظ استقرار کاخ سلطنتی (مراسم تشریفاتی، رژه های نظامی، مراسم تعزیر محکومین و...) عملکرد مذهبی به لحاظ استقرار دو مسجد (اجرای مراسم و آیین های مذهبی، بر پایی نماز جماعت در مواقعی که جمعیت نماز گزار بیش از گنجایش مسجد امام بود) عملکرد تجاری به لحاظ وجود دکانها و قرار گیری در بطن بازار (استقرار چادر های دستفروشان، ازدحام مردم برای خرید و ...) عملکرد تفریحی (آتش بازی، چوگان بازی، قاپون اندازی، شاطر دوانی، جشنها و اعیاد ملی، بازیگری، خیمه شب بازی، نقالی و بند بازی).

ویژگی‌ها و مختصات

میدان نقش جهان، میدانی مستطیل شکل درازای ۵۶۰ متر و پهنای ۱۶۰ متر (طول ۴۴۰ قدم و عرض ۱۶۰ قدم) در مرکز شهر اصفهان است.

پیرامون میدان دویست حجره دو طبقه قرار دارد. افزون بر آن چهار بنای عالی‌قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه نیز در میانه چهار ضلع این مستطیل ساخته شده‌اند.

مسجد شاه

مسجدشاه که به نام‌های مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد، یکی از مساجد میدان نقش جهان در اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به ‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری در قرن یازدهم هجری است. مسجدِشاه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره­ی ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 ساخت مسجد جامع عباسی که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد در سال ۱۰۲۰ ه­. ق به فرمان شاه عباس اول و در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع گشته و به منظور تزیین میدان، در سال ۱۰۲۵ هجری قمری و در حالی که هنوز مشغول پی‌ریزی قسمت های دیگر مسجد بوده‌اند، سر در نفیس کاشیکاری معرق آن را به اتمام رسانیده‌اند. این مسجد شاهکاری جاویدان از معماری و کاشیکاری و حجاری ایران در قرن یازدهم هجری است و آخرین تاریخ های ثبت شده در مسجد، سال ۱۰۷۷ هجری قمری یعنی آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و ۱۰۷۸ هجری یعنی اولین سال سلطنت شاه سلیمان و نیز سال ۱۰۹۵ هجری قمری است و معلوم می‌دارد که اتمام تزیینات و الحاقات مسجد، در دوره‌ی جانشینان شاه عباس اول صورت گرفته است.

عالی قاپو دروازه مرکزی و مدخل کلیه قصرهایی بود که در دوران صفویه در محدوده میدان نقش جهان بنا شده بودند. عالی قاپو مرکب از دوکلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای «سر در بلند» یا «درگاه بلند» هستند. بنای عالی قاپو با ارتفاعی حدود ۳۶ متر تا کف بازار بلندترین عمارت چند طبقه تا چند دهه اخیر در شهر اصفهان بوده است. کاخ عالی قاپو بدلیل اضافات و الحاقات معماری در هر سو نمایی متفاوت دارد به طوری که از جلو بنا از میدان نقش جهان ۲ طبقه از پشت ساختمان ۵ طبقه، از طرفین بنا ۳ طبقه و با احتساب طبقه همکف بعنوان اولین طبقه، در کل ۶ طبقه می باشد.

سر در قیصریه

در مقابل مسجد جامع عباسی در شمال میدان نقش جهان ، سردرى قوسی شکل با کاشیکارى مجلل و باشکوه و نقاشی‌های رنگ باخته صفوی هویدا است، که ورودی بازار قیصریه محسوب مـی شود. سـردر بازار قیصریه ورودی باشکوه و اصیل میدان نقش جهان است که بهترین دید و منظر را به این میدان داراست و در زمان صفویان میدان کهن شهر را پس از گذر از بازار به میدان جدید شهر اتصال می‌داده است.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان امام و مقابل عمارت عالی قاپو قرار دارد و در سال ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۸ هجری قمری به فرمان شاه عباس اول در میدان مذکور ساخته شده است. سال سردر معرق مسجد شیخ لطف الله، در سال ۱۰۱۱ هجری قمری پایان یافت و ساختمان و تزیینات آن در سال ۱۰۲۸ هجری قمری به پایان رسیده است. مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین مساجد دوره صفویه به شمار می رود که در ابتدا به منظور اجرای مراسم مذهبی خانواده سلطنتی و وابستگان خاص شاه بنا شده بود، اما بعدا به احترام بزرگ ترین شخصیت مذهبی آن عصر، شیخ لطف الله، به نام وی نامگذاری و برای نماز گذاری او اختصاص داده شد.

این مسجد بی نظیر شاهکار دیگری از هنر معماری و کاشی کاری قرن یازدهم هجری قمری در اصفهان به حساب می آید. محراب مسجد شیخ لطف‌ الله با کاشی‌کارى معرق و مقرنس‌هاى بسیار دلپذیر تزیین شده است. درون محراب دو لوح وجود دارد. در اطراف محراب کتیبه‏ هایى به خط علیرضا عباسى به تاریخ ۱۰۱۲ هجری قمری است و خطاط دیگرى که باقر نام داشته است، دیده مى‏شود. در این کتیبه‏ ها روایاتى از پیامبر اکرم و امام ششم شیعیان امام جعفر صادق نقل شده است. اشعارى نیز بر کتیبه ‏هاى ضلع‌هاى شرقى و غربى به چشم می خورد که احتمالاً سراینده آنها شیخ بهایى، عارف دانشمند و شاعر بزرگ دوره صفوى است.

معمار و بنّای مسجد، "استاد محمدرضا اصفهانی” است که نام او در داخل محراب زیبای مسجد در لوحه کوچکی ذکر شده است. مسجد شیخ لطف الله از بناهای تاریخی و مذهبی بسیار مشهوری است که تزیینات کاشی کاری داخلی آن، از ازاره ها به بالا، همه از کاشی های معرق پوشیده شده است و داخل و خارج گنبد بی مانند آن نیز از زیباترین گنبد های اصفهان به شمار می رود که از کاشی های معرق نفیس پوشیده شده است. باستان شناسان خارجی در مورد عظمت معماری این مسجد گفته اند: «به سختی می توان این بنا را محصول دست بشر دانست.»

دسته ها :
يکشنبه دهم 6 1398

بیونیک ومعماری بیونیک علمی است که به الهام یابی فنی از ساختمانها ، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران می پردازد. بیونیک که در لغت به معنی”زیست شناختی ” یا ” به کارگیری اندام های ساختگی طبیعی” آمده است برای اولین بار توسط دانشمند آمریکایی به نام جک .ای.استیل در سال ۱۹۵۹ به کار برده شد. وی بیونیک را علم سیستم هایی که شالوده و پایه تمامی سیستم های زنده است می دانست. انسان در طول زندگی خود سعی دارد که برای ساخت و طراحی مکانها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام بگیرد.

به عنوان مثال ، ساختمان بدن خفاش برای لئوناردو داونچی ایدهای بود تا بتواند ماشین پرنده را طراحی کند.

نیروهای عضلانی و در عین حال سرعت زیاد دلفین ها ، جرقه ای برای ساختن زیردریایی بود و یا می تواند به سامار اشاره کرد ، که این میوه پس از جدا شدن از گیاه مورد نظر، بال هایش را با زاویه ای مشخس باز کرده و به صورت منحنی و با وزش باد شروع به چرخش کرده وسپس آرام به زمین می افتد. دانشمندان با الهام گیری از این گیاه به طراحی بالگرد ، روی آوردند.

در زمینه خود معماری وساخت با وسایل ساختمان نیز معماران ومهندسین از عالم طبیعت بهره گرفته اند که از آن جمله می توان به شکل مارپیچ داخلی نوعی صدف به نام کونوس که برای طراحی خانه ها استفاده شده ، اشاره کرد.

بناها در معماری بیونیک یا معماری طبیعی یا با استفاده از مواد شکننده و نا پایدار ساخته می شوند و یا از یک مکان طبیعی که در زمین یا صخره شکل گرفته استفاده می شده است.یکی از این مکان های طبیعی ، غارها هستند. معماری غاری که معمولا جنبه ای ازمعمهری مقابر ، است از عصر باستان وجود داشته و از بارزترین نمونه های این سبک معماری می توان به معابر کاتوکومب رم و ناپل و مقابری در لبنان اشاره کرد.

برای تعریف معماری بیونیک ابتدا باید واژه ی "بیونیک" را تعریف کرد. واژه ایی به نام "بیونیک" از ترکیب دو لغت "بیولوژی" و "تکنیک" به معنای زیستار شناختی یا بکارگیری اندام‌های ساختگی طبیعت که به فارسی "زیست فنی" میباشد بیان گردیده است.

بیونیک را علم سیستم‌هایی که شالوده و پایه ی تمامی سیستم‌های زنده‌اند میدانند. امروزه هرجا سخن از تکنولوژی به میان می‌آید تصویر همان دستاوردهای مهم تکنولوژی به ذهن می‌آید اما اگرکمی به مسیرتکنولوژی دقت کنیم هر پدیده صنعتی یا ساختمانی، از الگوی زنده طبیعت الهام گرفته است. هم اکنون بیونیک از هر جهت، هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است. از رهاورد تحقیقات علمی، با تلفیق دو واژه «بیولوژی» و «تکنیک»، ‌علم «بیونیک» را به عنوان دانشی که مسایل فنی را از را ههای زیستی حل می‌کند، بنا نهاده‌اند.

الهام از نقش پولک ها و ساختار پوست کوسه برای اختراع نوعی رنگ هواپیما ، که نیروی اسصطکاک هوا را به شدت کاهش می دهد ، فقط یک نمونه از دست آوردهای مهندسی این برخورد جدید بود . در زمینه معماری نیز به اسامی معماران نامداری برمی خوریم که همانند پاکستون برای نوآوریهای خود الهام از جانداران پرداخته اند . سقف نمایشگاه مونترال ۱۹۶۷ اثر فرای اتو یا ایستگاه ته ژه وه ۱۹۶۷ شهر لیون اثر سانتیاگو کالاتراوا ، که اولی ملهم تارهای مستحکم عنکبوت و دومی الهامی از بدن سبک پرنده است . دو نمونه از انبوه طرح های اجرا شده اند .

اکنون لایه ای جدید از سیستم های انتقال ( پله برقی/ آسانسور) را در جلوی خود داشت . به پوسته گذاری آن پرداخت لایه ای متشکل از نوارهای فلزی منفذدار ، اجرای فوتوولتاییک و مشبک های شفاف که به ساختمان شخصیتی کاملا تازه می داد . منتقدی در تمجید این طرح نوشت : او در اینجا موفق شد استراتژی جدید و قابل اجرایی برای نوسازی شخصیت یک ساختماتن ارائه دهد که کوچکترین نسبتی با بزک کردن ساختمان ندارد .

معنای معماری بیونیک:

بیونیک، به معنای زیستارشناختی یا به کارگیری اندام‌های ساختگی طبیعت، اولین بار توسط دانشمند امریکایی جک.ای.استیل در سال ۱۹۵۹ بکار برده شد. او بیونیک را علم سیستم‌هایی که شالوده و پایه تمامی سیستم‌های زنده‌اند، می‌داند.

در ابتدا بیونیک به بررسی ماشین‌هایی که براساس سیستم‌های زنده طراحی و ساخته شده بودند می‌پرداخت و هم اکنون بیونیک از هر جهت هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است.

امروز هرجا سخن از تکنولوژی به میان می‌آید، تصویر همان دستاوردهای مهم تکنولوژی که پاسخگوی نیازهای اساسی برای انسان امروز و آینده است، به ذهن می‌آیند، اما اگر کمی به مسیر تکنولوژی دقت کنیم کم و بیش به منشاء برخی پدیده‌ها پی می‌بریم، به اینکه مثلاً هر پدیده صنعتی یا ساختمانی از کدام الگوی زنده طبیعت الهام گرفته است.

سال‌هاست که محققان در پی اثبات علیت و موجودیت این ارتباط هستند تا از طریق آن چگونگی شکل گرفتن سیستم‌های مختلف زندگی را بررسی و توجیه کنند و هم آنها هستندکه از رهاورد این تحقیقات، با تلفیق دو واژه «بیولوژی» و «تکنیک»،‌علم «بیونیک» را به عنوان دانشی که مسایل فنی را از راه‌های زیستی حل می‌کند، بنا نهاده‌اند.

اگر چه خود بیونیک هنوز به عنوان یک علم نوپاست، اما فعالیت بیونیکدانان را که همواره در جستجوی یک الگوی زنده برای توجیه هر پدیده هستند، می‌توان در حوزه علوم کاربردی مطرح کرد.

 چارلی لوکستون از پیشگامان عرصه معماری بیونیک نقطه تمرکز معماران بیونیک را استفاده به جا از مواردی در طبیعت می‌داند که موجب استحکام ساختمان و ایجاد تنوع و آرامش در فضا می‌شود.

روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که طراحان این رشته با توجه به قدرت سازه برای تنفس (زنده‌نمایی)، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القاء آهسته تمامیت سازه به آن دست پیدا می‌کنند و مهمترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند.

یکی از بهترین طرح‌های شناخته شده از علم بیونیک اثر لئوناردو داوینچی نقاش معروف است که ماشین پرنده را براساس ساختمان بدن یک خفاش طراحی کرد. استدلال او این بود که خفاش دارای بال کاملا پوشیده‌ای است که هوا را از خود عبور نمی‌دهد و دارای پوستی پرده مانند است که آن را تقویت می‌کند.

حدود ۴۰۰ سال بعد از طرح داوینچی ، ماشین پرنده توسط کلمنت آدر با الهام از خفاش ساخته شد و در سال ۱۸۹۰ تا ارتفاع ۱۵ متری پرواز کرد.

در ساخت زیردریایی‌ها نیز از بدن دلفین الهام گرفته شده است. این جانور با نیروی عضلانی کم می‌تواند به سرعت در آب حرکت کند و راز این حرکت در پوست دو لایه بدنش است. لایه پوست بیرونی قابل ارتجاع و لایه پوست درونی شبیه یک رشته لوله پر شده از ماده اسفنجی است.

این ویژگی باعث می‌شود تلاطم ناشی از جریان پرفشار آب چندان محسوس نباشد، زیرا پوست قابل ارتجاع بیرونی، فشار را به لایه اسفنجی و تراکم‌پذیر درونی که مانند فنر عمل می‌کند منتقل می‌کند، به طوری که جریان پرتلاطم پیش از آن که فرصتی برای پیشروی پیدا کند از بین می‌رود و به همین دلیل است که در طراحی زیردریایی، جدار آن را مانند پوست دلفین می‌سازند.

دسته ها :
شنبه پنجم 5 1398

چگونگی استفاده از هلیوم برای اولین بار؟

هلیوم اولین بار برای چه کاری استفاده شد ؟

هلیوم، سبک ترین گاز نجیب در جدول تناوبی عناصر، اولین عنصر کشف شده از این گروه نیز هست. در حقیقت این عنصر اولین بار در خورشید شناسایی شد و بعد در زمین کشف شد. در سال 1868، طی یک خورشید گرفتگی در هند، طیف نگاری برای اولین بار به منظور مطالعه ی کروموسفر در اطراف خورشید استفاده شد. طیف کروموسفور، در بین نوار های روشن، مشخصه ی هیدروژن و نوار زردی را نشان می داد که تصور می شد سدیم باشد. اخترشناس فرانسوی جانسن تصمیم بر مطالعه ی منشأ این نوار زرد رنگ گرفت و تلاش کرد تا طیف کروموسفر را از نور معمولی باز تولید کند. مطالعه ی وی نتیجه ی موفقیت آمیزی در پی داشت و آن این بود که مشخص شد طیف زرد رنگ متعلق به سدیم نیست. از اینجا مشخص شد که احتمالاً پای عنصر جدید در میان است.

لاکر و فرانکلند نتایج این اختر شناس فرانسوی را تأیید کردند و اثبات شد که نوار های زرد دیده شده منشأ زمینی ندارند. فرانکلند نام این عنصر جدید موجود در خورشید را برگرفته از نام یونانی خورشید یعنی هلیوس قرار داد و آن را هلیوم نامید. بعد تر این نوار های زرد رنگ در طیف دریافت شده از ستارگان دیگر نیز دیده شدند.

تحقیق و بررسی برای یافتن این عنصر جدید در زمین تا سال 1895 بی نتیجه ماند. در آن زمان ویلیام رامزی گاز به دست آمده از سنگ معدن نروژی را مورد بررسی قرار داده بود. در طیفی که رامزی از این پژوهش به دست آورد نوار های زرد مربوط به هلیوم دیده شد و وجود این عنصر در زمین اثبات گردید.

در واقع ویلیام رامزی این کشف را در سال 1888 انجام داده بود و متوجه شده بود که جوشیدن اورانیت با سولفوریک اسید رقیق شده منجر به تولید گاز بی اثری میشود. او اثبات کرد که بخشی از گاز بی اثری که تولید می شود، نیتروژن است و چون هلیوم در آن زمان کشف نشده بود، تصور کرد که تنها گاز بی اثر موجود همان نیتروژن است. فردی به نام هیلبرند نوشته ای به آقای رامزی ارسال کرد و عنوان کرد که در طیف نیتروژن خالص نوار هایی که در پژوهش آقای رامزی وجود دارد، دیده نمی شود.

کشف هلیوم در مواد رادیواکتیو تا سال 1898 و تا پس از کشف رادیوم قابل درک کامل نبود. پس از آن مشخص شد که هلیوم محصول پایدار فروپاشی عناصر رادیواکتیو است. این مساله برخی از دانشمندان را متوجه این امر ساخت که ممکن است منشأ هلیوم در زمین واکنش های رادیواکتیو باشد. برخی دیگر از دانشمندان نیز بر این باور بودند که هلیوم موجود در زمین بقایایی از هلیوم اولیه هنگام تشکیل زمین است.

کشف هلیوم در مواد رادیواکتیو تا مدت ها این عنصر را به عنوان عنصری کمیاب معرفی می کرد. اما چند سال بعد مشخص شد که هلیوم در پوسته ی زمین و در اتمسفر نیز وجود دارد. طبق یافته های رامزی جو نزدیک زمین چیزی در حدود 0.0004% هلیوم دارد. یعنی از هر دویست هزار مولکول هوا یک مولکول هلیوم است.

هلیوم همچنین به مقدار کم در سنگ ها، گاز های طبیعی و آتشفشانی و مواد معدنی رادیو اکتیو یافت می شود.

ویژگی های گاز هلیوم

اکنون می پردازیم به ویژگی و خواص گاز هلیوم چیست ؟ ویژگی های گاز هلیوم به عنوان دومین عنصر سبک در جدول تناوبی عناصر و در جهان عبارتند از بی رنگ، بدون بو و بدون مزه بودن. این گاز در دمای 9/268- درجه سلسیوس یا 452- درجه فارنهایت مایع می شود. نقطه جوش و انجماد هلیوم نسبت به هر عنصر شناخته شده دیگری کمتر است و هلیوم تنها ماده ای است که در فشار معمولی جو امکان انجماد ندارد.

منبع : هلیوم اولین بار برای چه کاری استفاده شد ؟

دسته ها :
دوشنبه سوم 4 1398

هنر هخامنشی نماد همه هنرهای جهان باستان بود و اگر چه طرح و هدف‌ها و هویت آن ایرانی بود، اجزاء آن از هنرهای مردم باتجربه جهان کهن یعنی آشوریان، مصریان، اوراتوئیان، بابلیان، لودیان، ایونیان، هندوان، سکائیان و غیره گرفته شده و معماری آن دوران نیز از چنین شکل گیری و روندی برخوردار بود.

هنر هخامنشی تجسمی از شیوه تفکر هخامنشی است زیرا که تلاش آنها برای برای سازماندهی یک امپراطوری عظیم و ایجاد ارزش‌های جهانی، این هنر را به هنری منسجم، ایستا، برنامه ریزی شده و دارای الگوهایی متعالی تبدیل کرده بود. شواهدی همچون لوح شوش داریوش نشان می‌دهد که این هنر در مراکز ساتراپ‌های ایران نیز مقلدانی داشته‌است، و برنامه ریزی هنری در مقیاس معماری را به نمایش می‌گذارد.

معماری هخامنشیان به دست‌آوردهای ایرانیان هخامنشی در ساخت شهرهای (تخت جمشید، شوش، هگمتانه)، معابد برای عبادت و گردهمایی‌های اجتماعی (مانند معابد زرتشتی) و آرامگاه پادشاهان گذشته (مانند آرامگاه کورش) اشاره دارد. از ویژگی‌های بنیادین این معماری می‌توان به ترکیب خود با عناصر مادها، آشوری، یونانی و آسیایی اشاره کرد.

میراث معماری هخامنشی با گسترش امپراتوری در حدود ۵۵۰ پیش از میلاد، شروع شد. با ظهور دومین امپراتوری پارسی یعنیامپراتوری ساسانی (۲۲۴-۶۲۴ میلادی) سنت‌های هخامنشی با ساخت معابد مخصوص آتش و قصرهای عظیم دوباره زنده شد.

شاید برجسته ترین ساختاری که تا امروز از این معماری باقی مانده‌است ویرانه‌های تخت جمشید باشد که توسط پادشاه هخامنشی،داریوش بزرگ برای مصارف دولتی و تشریفاتی ساخته شد و یکی از چهار پایتخت امپراتوری بود. ساخت و تکمیل تخت جمشید صد سال به طول انجامید. مشابه این معماری در شوش و هگمتانه نیز توسط داریوش بزرگ بنا شد که از آن‌ها مانند تخت جمشید برای پذیرایی از شخصیت‌های برجسته و نمایندگان خارجی، برگزاری مراسم سلطنتی و اسکان پادشاهان استفاده می‌شد.

تخت چمشید سازه شگفت انگیز هخامنشی 

هرتسفلد در سال 1310مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مسئولیت طرح را برعهده گرفت و هرتسفلد در این سال چهار عضو جدید به گروه افزود: کارل برگنر معمار، دکتر آلکساندر لنگسدورف تاریخ‌دان با تخصص در زمینه آثار پیش از تاریخ، دانلد ای. مک‌کون از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، و یک عکاس حرفه‌ای به نام هانس فون بوس.

مهم‌ترین اقدامات هرتسفلد در این مدت عبارت‌اند از: خاک‌برداری حرم خشایار، کشف بقایای رنگ روی پیکره‌های شاه و ملازمانش در درگاه شمالی عمارت شورا، کشف کتیبه تأسیس کاخ جنوب ‌شرقی، کشف کتیبه تأسیس کاخ صدستون، کشف مجموعه الواح گلین تخت‌جمشید، کشف الواح زرین و سیمین با کتیبه‌ای از داریوش مربوط به تأسیس کاخ آپادانا. اشمیت در مقیاسی وسیع به کاوش در مجموعه و محوطه آن ادامه داد.

اعضای هیات اعزامی به سرپرستی وی سال‌به‌سال تغییر می‌کردند. به گفته اشمیت مهم‌ترین اکتشاف دوران سه‌ساله اقامت وی در تخت جمشید عبارت‌اند از: کشف لوحه سنگی به خط میخی مربوط به احداث بنای کاخ آپادانا؛ و کشف ظروف پذیرایی مجلل و غنائم مصری، بین‌النهرینی، و یونانی. گروه کاوش در این مدت مجموعه بسیار غنی و مفصلی از مدارک شامل عکس‌، طرح، و نقشه تهیه کردندکه در بایگانی مؤسسه نگهداری می‌شود.

در واپسین سال‌های مأموریت مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید موزه دانشگاه فیلادلفیا و موزه هنرهای زیبا در بوستون نیز در کار کاوش با آن‌ها همراه شدند تا از عهده کار وسیعی که در دست بود برآیند. با شروع جنگ‌جهانی دوم در سال 1318فعالیت حفاری این مؤسسه در تخت‌جمشید متوقف شد.

کشف منشور کوروش

سال 1258 خورشیدی به هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی گروه بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین هرمزد رسام، باستان‌شناس بریتانیایی آسوری‌تبار، استوانه گلی‌ای را یافت که شامل نوشته‌هایی به خط میخی بود. جنس این استوانه از گل رس است، 22,5 سانتی‌متر طول و 11 سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن 45 سطر (به جز بخش‌های تخریب‌شده) به خط و زبان اکدی (بابلی نو) نوشته شده‌است.

بررسی‌های بعدی نشان داد که نوشته‌های استوانه در سال 538 پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ پس از شکست دادن نبونید و تصرف کشور بابل، نوشته شده‌است. این اثر در نیایشگاه اِسَگیله (معبد مردوک) در شهر بابل قرار داده شده بود. در حال حاضر این لوح سفالین استوانه‌ای در بخش «ایران باستان» در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

از سوی دیگر، در سال 1375 آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانه‌ای که آن را متعلق به نبونید پادشاه بابل می‌دانستند، در حقیقت پاره‌ای از استوانه کوروش بزرگ، از سطرهای 36 تا 43 است. پس از این آگاهی، این پاره از لوح استوانه‌ای که در دانشگاه ییل (Yale) در آمریکا نگهداری می‌شد، به موزه بریتانیا در لندن انتقال داده و به استوانه اصلی پیوست شد.


دسته ها :
شنبه چهارم 3 1398


روش تخلیه مناسب برای گاز غیرحلال آب مناسب است و روش اگزوز به سمت بالا برای گازهای سنگین تر از هوا مناسب است (یعنی یک گاز با یک توده مولکولی نسبی بیشتر از 29، یک گاز اکسیژن ساخته شده توسط اکسیژن گاز 32، یک شیشه ای قرار داده شده است و یک کاتتر در انتهای بطری قرار داده شده است. از آنجا که گاز جمع آوری شده سنگین تر از هوا است، هوا فشرده می شود.) روش تخلیه پایین برای تجهیزات اکسیژن صنعتی مناسب است. گاز سبک تر از هوا مانند هیدروژن، آمونیاک است و بطری دهان گسترده در پایین بطری قرار داده شده است. 

اکسیژن را می توان با تخلیه و تخلیه بالا جمع آوری کرد 

پراکسید هیدروژن می تواند اکسیژن تولید کند، اما در آزمایشگاه مورد استفاده قرار نمی گیرد چون بخار زیادی را تولید می کند. اکسیژن آزمایشگاهی با یک مولد اکسیژن کوچک برای تولید منگنات پتاسیم گرم می شود. کلرید منگنز و اکسیژن، زیرا هیچ گاز ناخالصی تولید نمی شود. آزمایشگاه همچنین می تواند کلرات پتاسیم و دی اکسید منگنز (دی اکسید منگنز به عنوان کاتالیزور) را برای تولید کلرید پتاسیم و اکسیژن گرم کند. 

صنعت از روش کاهش فشار هوا استفاده می کند (80٪ هوا نیتروژن است، 20٪ اکسیژن است و نقطه جوش متفاوت است)
دسته ها :
سه شنبه سوم 2 1398

برخی از مخلوط های گازی بدلیل اجزاء تشکیل دهنده ی آنها، چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی و همچنین حساسیت بالای مصرف کنندگان، بدلیل عدم امکان تهیه در داخل ایران جزء مخلوط های گازی وارداتی به شمار می روند .
به استحضار می رساند، شرکت فاران صنعت توانایی تامین این گونه مخلوط ها را  از معتبرترین برندهای اروپایی و آسیایی دارا می باشد.

همچنین به اطلاع می رساند شرکت فاران صنعت نماینده ی انحصاری کمپانی بیریستول در ایران است و قادر به تامین  مخلوط های گازی مورد نیاز شما مشتریان عزیز  با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن می باشد.

چشم انداز تیم فنی شرکت فاران صنعت طی این سال ها همواره تلاش در راستای تامین نیاز مشتریان در داخل از کشور بوده است و در خصوص برخی از مخلوط های گازی پر مصرف در صنعت تا حدود زیادی موفق به رسیدن به نتایج مطلوب در این مهم گردیده است 
به گونه ای که مشتریان گرامی در خصوص مخلوط های گازی LEL متان در ایر و LEL هیدروژن در ایر ( این مخلوط هادتکتورهای گازی بسیار پرکاربرد است ) بدلیل استفاده ی اپراتور از مخلوط های گازی فوق الذکر در سیلندرهای قابل حمل و کوچک ، تا دو سه سال پیش مجبور به خرید از کمپانی های خارجی ، پرداخت مبلغ بالا و تحمل زمان های طولانی جهت تحویل کالا بودند ولی تیم فنی شرکت فاران صنعت با ارائه مخلوط های گازی فوق الذکر و موارد مشابه در سیلندرهای قابل حمل و قابل شارژ با بالاترین کیفیت ممکن و قابل رقابت با برندهای خارجی موفق به جایگزینی مخلوط های گازی داخلی به جای مخلوط های گازی وارداتی گردیده است و استقبال مصرف کنندگان جهت تهیه مخلوط گازی مورد نیاز خود در قالب پکیج ارائه شده توسط تیم فنی شرکت فاران صنعت به جای خرید از کمپانی های خارجی خود گواه این مدعاست.

دسته ها :
سه شنبه نهم 11 1397
X